جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع شبکه‌ توزیع کالا

انواع شبکه‌ توزیع کالا

عموما شرکت های تولیدی سعی بر این دارند که از همه شبکه‌ های توزیع کالا برای عرضه محصول استفاده کنند. به همین دلیل در نظر داریم ویژگیهای این شبکه‌های توزیع را توضیح دهیم.

انواع شبکه‌ توزیع کالا

۱- توزیع کالا از طریق شبکه های توزیع عمده فروشی (بنکداری)

 

مزیت ها :

– هزینه های توزیع در این روش کمتر است و قیمت تمام شده کالا را پایین تر می آورد و حاشیه سود خرده فروش را افزایش می‌دهد.

– اکثرا تعداد زیادی از شرکتها و مراکز پخش کوچک از طریق شبکه های توزیع عمده فروشی تامین می شوند

 

معایب :

– به دلیل نوع معامله وجه به صورت نقد و نسیه در بازار، کالاها معمولاً بسیار پایین تر از قیمت واقعی خود به فروش می روند و استراتژی‌های قیمت گذاری کالا را در کل بازار تحت الشعاع قرار می دهند و به اصطلاح، کالا ذلیل می شود.

– شرکتها کنترلی بر شیوه های توزیع بازار ندارند.

– ریسک باز پرداخت وجه کالای فروخته شده بالاست .

– شبکه توزیع شرکت به صورت شبه انحصاری در اختیار بنکداران قرار می گیرد که در بلند مدت برای شرکت مطلوب  نیست و شرکت عملاً از مکانیسم توزیع کالا هیچ اطلاعی ندارد.

– شبکه توزیع عمده فروشی هیچ فشاری برای فروش کالاهای شرکت به خود وارد نمی سازد و در صورت ضعیف بودن کالا به هر دلیل، کالا را پس می زند.

۲- توزیع کالا از طریق شبکه شرکتهای پخش

به دلیل اینکه هر شخصی با هر سابقه و با هر مقدار پولی می تواند مبادرت به ایجاد شرکت پخش کند (همانطور که در کشور، به ویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران بوضوح می توان دید )، تعداد زیادی شرکتهای پخش کوچک در جاهای مختلف به چشم می خورد که ریسک فعالیت با این شرکتها چه از نظر بازپرداخت وجه کالاهای فروخته شده و چه از نظر کنترل نحوه فعالیت آنها به حدی بالاست که قاعدتا فعالیت با این سیستم ها را فاقد هر گونه توجیه می کند.

 

مزیت ها :

– ریسک بازگشت وجه کالای فروخته شده نسبتاً در مقایسه با روش اول کمتر است.

– به دلیل وجود تجربه نسبتاً خوب در امر توزیع مویرگی و وجود اطلاعات به روز در این سیستم ها، ردیابی شبکه توزیع و مسیرکالای فروخته شده آسان است.(به شرط آنکه اطلاعات در اختیار شرکت تولید کننده قرار داده شود).

– سرعت انتقال کالا به بازار نسبتاً خوب است.(البته نه همیشه)

– به دلیل متمرکز بودن سیستم سفارش دهی و باز پرداخت وجه کالای فروخته شده، مشکلات تعدد مشتری و مراکز سفارش وجود ندارد و طرف حساب یک نفر است.

 

معایب :

– شرکت تولید کننده هیچ کنترلی بر شیوه های توزیع کالا ندارد.

– به دلیل واحد بودن کانال توزیع، در صورتی که به هر دلیل، شرکت توزیع کننده از تتوزیع کالا سر باز زند ، شرکت تولید کننده فلج خواهد شد.

– سیستم تامین مالی شرکت ، متمرکز به پرداخت پول از یک منبع واحد می شود. در صورتی که به هر دلیل پرداخت پول از طرف شرکت توزیع کننده قطع شود، سیستم تولید کننده با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

– در صورتی که عملکرد سیستم توزیع مناسب نباشد، شرکت تولید کننده نمی تواند عکس العمل از خود نشان دهد.

– در طولانی مدت،  شرکت توزیع کننده عملاً تعیین کننده خط مشی تولید کننده خواهد بود و تولید کننده باید تابع تصمیمات توزیع کننده باشد.

– دوره باز پرداخت وجه فروخته شده به شرکتهای پخش بزرگ بسیار طولانی بوده و هزینه فرصت از دست رفته سرمایه برای شرکتهای تولید کننده بالا خواهد بود.

 

شرکت مهندسی مشاور ترازپویش

l w w w . T P – C O . C O M l

 

 

همچنین بخوانید : 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به روز ترین راهکارهای مدیریت کسب و کار