جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سیستم 5s و سازماندهی محل کار

به عنوان یک رهبر، شما همیشه به دنبال راه های جدید برای افزایش بهره وری در شرکت خود هستید. سیستم 5s راه‌حل مناسبی برای شماست. وقتی می خواهیم معنی تولید کننده را تعریف کنیم، ممکن است پیچیده شود. تعریف مولد می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. اما، چشم انداز شرکت معمولاً کاملاً واضح است.

بهره وری، معیار اقتصادی تولید در واحد ورودی است.
از دیدگاه عامیانه، برای داشتن بهره وری، باید کار کمتری انجام دهیم
سیستم 5S یک سیستم گام به گام برای تبدیل یک محل کار از یک وضعیت بی نظمی و بی نظمی به یک مکان سازمان یافته و سازنده است. 5sبه شما کمک می کند تا ایمنی، بهره وری، کیفیت و کارایی کارگران را بهبود ببخشید. و این کار را با از بین بردن آنچه هشت ضایعات نامیده می شود، محقق می کند.

مزایای سازمان محیط کار سیستم 5S

سیستم 5S مربوط به سازماندهی محل کار است و بنیادی محکم تشکیل می دهد که بسیاری از سازمانها انگیزه خود را برای بهبود مستمر بر آن بنا می کنند.

به طور یکسان قابل اجرا است. در همه بخشهایی که به دستیابی به نتایج تأثیرگذار کمک می کنند، موفق است.

این یک رویکرد سیستماتیک و روشمند است که به تیم ها اجازه می دهد محل کار خود را به ایمن ترین و کارآمدترین روش مرتب کنند. کل فرآیند با استفاده از حسابرسی تیمی مدیریت می شود.

آیا شما هیچ یک از این هشت پسماند را در محل کار خود تشخیص می دهید؟

زباله های معمول محل کار

نقص

اینها محصولات یا خدماتی هستند که از مشخصات مشتری خارج می شوند. بیشتر افراد فقط به فکر هزینه قراضه مرتبط با نقص هستند. هزینه های حل مسئله، مواد، ساعات کار، کاغذبازی و کاهش نگهداری مشتری بسیار بیشتر از کالای اسقاط شده است

پسماند موجودی

این تعداد مواد اولیه، کار در حال انجام یا کالای نهایی است که یک شرکت در اختیار دارد. هر قطعه موجودی هزینه دارد و به احتمال زیاد سود جلب می کند. هزینه های اضافی از طریق تولید بیش از حد، ذخیره سازی، هزینه های حمل و نقل، خسارت، ضرر و مدارک است.

جنبش و اتلاف انرژی

صرف اینکه یک کارمند در حال جابجایی است به معنای کار کردن نیست. به تمام مراحل بی فایده در یک فرآیند فعلی در تأسیسات خود فکر کنید. آیا کارمندان مجبور به برداشتن اقدامات غیرضروری برای انجام کار شغلی خود هستند؟ کارکنانی که انرژی بیشتری در فرآیندهای غیر ارزش افزوده مانند بلند کردن، بازیابی یا جستجو دارند، تولید کمتری دارند. همچنین در معرض خطر بیشتری برای صدمات قرار دارند.

فرآیندهای بدون ارزش افزوده

آیا کارکنان وقت و انرژی را صرف کارهایی می کنند که بخشی از کار آنها نیست؟ به عنوان مثال، آیا آنها مناطقی را که در شکل نهایی آن قابل مشاهده نیست، ماسه می زنند یا صیقل می دهند؟ این هزینه نه تنها باعث صرف وقت و کار می شود، بلکه مصرف مواد و تجهیزات نیز افزایش می یابد. هرچه یک شرکت بیشتر از تجهیزات استفاده کند، هزینه های بیشتری نیز به تعمیر و نگهداری، سرویس، تعمیر و تعویض مربوط می شود.

تولید بیش از حد

این اغلب بدترین مورد از بین هفت ضایعات محسوب می شود. تولید سریع یا زیاد محصولات یا خدمات مشکلات خاص خود را دارد. تولید بیش از حد منجر به فرآیندهای غیر قابل اعتماد، سلولهای نامتعادل کار و پیش بینی های نادرست سفارشات آینده می شود. تولید بیش از حد همچنین مسئول نگه داشتن سرمایه در مواد اولیه، کالاهای ذخیره شده و کالاهای نهایی است. به عنوان یک قاعده کلی، شرکت ها باید با توازن بین عرضه و تقاضا از تولید بیش از حد جلوگیری کنند

هزینه های بالای حمل و نقل

هزینه حمل و نقل در تولید همیشه ضرر خط اصلی است. دلیلی وجود دارد که بسیاری از تامین کنندگان در نزدیکی گیاهان خود قرار دارند. با محدود کردن مسافت حمل و نقل، شرکت ها می توانند هزینه های تولید بیش از حد، حمل و نقل، ذخیره سازی، خسارت، از دست دادن و هزینه های حمل و نقل مواد را به حداقل برسانند.

انتظار و / یا اتلاف وقت

هر چند وقت یک بار متوجه ایستاده شدن کارمندان می شوید؟

آیا آنها منتظر تکمیل مرحله قبلی روند هستند؟

آیا آنها منتظر رسیدن قطعات، لوازم یا محصولات هستند؟

آیا آنها منتظر دستورالعمل های واضح در مرحله بعدی خود هستند؟

هزینه انتظار بسیار زیاد است و شما هرگز نمی توانید این هزینه ها را جبران کنید. روش هایی برای کاهش هزینه های انتظار وجود دارد.

به عنوان مثال، شما می توانید مراحل عملیاتی استاندارد (SOP) را اجرا کنید.

SOP ارتباط شفاف را تضمین می کند، مدیریت زمان را بهبود می بخشد

استعدادهای غیر استفاده شده

استفاده کمتر از استعدادهای کارمندان، اتلاف انرژی و نوآوری زیادی در محل کار است. از خود بپرسید، محل کار ما از چه سیستم های استانداردی استفاده می کند تا اطمینان حاصل شود که استعداد مردم خود را به حداکثر می رسانیم؟

با حذف زباله ها و توسعه فرآیندهای استاندارد، می توانید به یک محل کار تمیز و سازمان یافته دست پیدا کنید.
سیستم 5S همه چیز را در محل کار فعلی ارزیابی می کند. سپس، موارد غیرضروری را برداشته و کارهای خانه داری مداوم را انجام می دهد. سرانجام، سیستم 5s راه حل های ذخیره سازی را ارائه می دهد که به کارگران اجازه می دهد تا بهره وری بیشتری داشته و استرس کمتری داشته باشند.

این سیستم چیزی فراتر از تغییر فرایندها است. این روشی برای تغییر رفتار به سمت بهتر است.

کلید بهره وری و موفقیت این است که کارمندان بتوانند در کار خود سهمی شخصی داشته باشند. برای این کار، کارمندان باید مالکیت موقعیت های خود را داشته باشند. از طریق جهت دهی روشن، عادات بهبود یافته و روش های استاندارد، کارکنان می توانند به توانایی های خود اطمینان بیشتری پیدا کنند. اعتماد به نفس باعث حل مسئله و توجه به جزئیات می شود، که از عناصر اصلی برای محیط های کاری بسیار پربار هستند.

منشأ سیستم 5s در محل کار چیست؟

5S به عنوان بخشی از روش ساخت سیستم تولید تویوتا در ژاپن توسعه یافت.

در بازدید از ایالات متحده، سه نماینده از تویوتا روند دو شرکت بزرگ را مشاهده می کردند – شرکت Ford Motor و Piggly Wiggly. عظیم بودن عملیات آنها را تحت تأثیر قرار داد. آنها از مقدار زباله ای که در فورد اتفاق می افتد متعجب شدند، با این حال، آنها متوجه مراحل هدر رفته ای شدند که منجر به تولید بیش از حد، اخراج کارگران و بازنشستگی شد.

در Piggly Wiggly، آنها از سیستم مدیریت موجودی خود بسیار تحت تأثیر قرار گرفتند. آنها متوجه شدند که این شرکت فقط آنچه را که لازم بود (فقط در زمان موجودی) سفارش داده است نه ذخیره وسایل اضافی.

بنابراین، آنها اطلاعات دو شرکت را جمع آوری کردند و به خانه بازگشتند.

آنها شروع به تجزیه و تحلیل ضایعات موجود در گیاهان خود کردند. آنها هزینه های نیروی کار، مدیریت موجودی و ساعات تولید خود را از دست دادند. آنها حاشیه سود و کل هزینه های تولید خود را بررسی کردند

سپس، آنها سیستمی را ایجاد کردند که با استفاده از فرایندهای تکرارپذیر و قابل تکرار، به زباله ها می پرداخت. اینها اکنون منشأ معروف یک فرآیند ساده پنج مرحله ای است که به موفقیت هزاران شرکت کمک کرده است. راه حل 5s در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته و هر ساله به یافتن مبشران جدید ادامه می دهد.

را می توان در هر محل کار و هر صنعت استفاده کرد.

اینها تنها چند نمونه از محیط های کاری است که سیستم 5s هر روز تفاوت مثبتی ایجاد می کند:

ساخت خدمات دولت مراقبت های بهداشتی

 

خودرو سازی ساخت و ساز دفاتر حمل و نقل ساخت دستگاه های پزشکی
هوافضا لوله کشی ادارات عمومی بیمارستانها
بنیانگذاران مکانیک خودرو مؤسسات نظامی مراکز جراحی
ساخت تجهیزات ایمنی فروشگاه های بدنه بخشهای خدمات آزمایشگاه ها

5S می تواند ایمنی، بهره وری، کیفیت و کارایی کارگران را در هر محل کار بهبود بخشد.

مراحل سیستم 5S

هر مرحله از سیستم 5S فرایندهای خاص خود را دارد. بیایید نگاهی دقیق تر به هر مرحله بیندازیم.

مرحله اول:

مرتب سازی (seiri)
این مرحله اول تمام موارد غیرضروری را با برچسب قرمز از محل کار پاک می کند.

بازرس محل کار را ارزیابی می کند و برچسب هایی را به مواردی که مورد نیاز نیستند پیوست می کند. این قسمت از روند باعث از بین رفتن شلوغی و آزاد شدن فضا می شود.

مرحله دو:

تنظیم به ترتیب (Seiton)

پس از برچسب گذاری قرمز موارد خاص، مرحله بعدی یافتن راه حل های ذخیره سازی کارآمد است.
جایی برای همه چیز و همه چیز در جای خود.
مرحله تنظیم در سفارش اطمینان می دهد که همه اعضای تیم می دانند دقیقاً از کجا و چطور آیتم های خاص ذخیره می شوند.
سؤالاتی که در مرحله سیستم 5S به ترتیب می توانید بپرسید:

  • چه کاری برای انجام کار لازم است؟
  • کجا باید واقع شود؟
  • به چند مورد نیاز دارم؟

مرحله سوم:

درخشش (Seiso)

پس از سازماندهی یک فضا، نوبت به مرحله سه می رسد.
مرحله Shine تمیز کردن محل کار است. این منجر به ایجاد یک محل کار مثبت و روشن تر می شود.

فضاهای درخشان باعث آشکار شدن نقص می شود و مناطقی که نیاز به تعمیر دارند می توانند خدمات و نگهداری مورد نیاز را دریافت کنند.
همچنین کارکنان انگیزه بیشتری دارند تا در فضاهای کاری تمیزتر بهره وری بیشتری داشته باشند. چه کسی می خواهد در یک منطقه کثیف کار کند؟ تمیز بودن محل کار اغلب با افزایش روحیه و رضایت شغلی مرتبط است.
با ایجاد عادت های منظم تمیز کردن، می توانید همیشه مطمئن باشید

مرحله چهارم:

استاندارد کردن (Seiketsu)

با اجرای این مرحله، می توانید سه مرحله اول را حفظ کنید. اکنون می توانید رویه ها، مسئولیت ها و انتظارات را به تیم خود منتقل کنید.

با استاندارد سازی رویه ها، اطمینان حاصل می کنید که تغییرات رویه مورد نظر در جای خود باقی بمانند. علاوه بر این، می توانید اطمینان حاصل کنید که شرایط ناکارآمد گذشته دوباره ظاهر نمی شوند.
سرانجام، بیایید ببینیم چه چیزی ممکن است مهمترین مرحله برای حفظ آن باشد.

مرحله پنجم:

پایداری (Shitsuke)

بدون پشتیبانی مناسب، مرحله پایدار می تواند دشوار باشد.

فضاهای کاری از بی نظمی پاک شده است. آنها تمیز می شوند و روش ها به وضوح در محل قرار می گیرند.

اکنون شرکت باید با هم همکاری کند تا این تغییرات را حفظ کند. این باید بخشی از فرهنگ شرکت شود تا موثر واقع شود.
بازرسی های معمول کاملاً ضروری است. بازرسی ها اطمینان می یابند که این شرکت در عادت ها و روال های قدیمی قرار نمی گیرد. جنبه مهم دیگری ازسیستم 5s وجود دارد.
برای ممیزی و بازرسی سیستم 5S خود کمک می خواهید

چه کسی می تواند از استفاده از سیستم 5s بهره مند شود؟
شما به عنوان یک مدیر، تمایل دارید که از منظر جامع به بهره وری نگاه کنید. شما به دنبال:

  • دقت بهبود یافته
  • افزایش کارایی
  • بنیاد شرکت قوی تر
  • موفقیت بزرگتر اقتصادی
  • پرسنل شادتر و کمتر استرس دار
  • کیفیت بهتر در محصولات و خدماتی که به مشتریان خود ارائه می دهید.پاسخ بسیاری از این دردهای موجود در محیط اطراف شما در همه وجود نهفته است

صنایع برتر که از سیستم 5S سود می برند در ابتدا با استفاده از آن در بهبود فرایندهای تولید محبوبیت کسب کردند، شرکت های خارج از صنعت تولید کشف کردند که روش 5S به اندازه کافی همه کاره است که می تواند برای انواع دیگر عملیات تجاری مورد استفاده قرار گیرد. در زیر برخی از برترین صنایع که از سیستم 5S بهره می برند آورده شده است.

تنظیمات دفتر عمومی

صرف نظر از صنعت، تقریباً همه مشاغل دارای یک مرکز عملیاتی هستند که از پشت صحنه به کار تجارت اهمیت می دهد. دفاترهایی که سیستم 5S یا روش مشابه آن را انجام نمی دهند، اغلب میزهای شلوغ و اتاق های ذخیره سازی و همچنین محل کار، مواد و تجهیزات نامنظم دارند. این نوع محیط کار به بهره وری آسیب می رساند و ناخواسته باعث استفاده بی رویه از منابع می شود.

حذف موارد غیرضروری و استفاده از 5s در محل کار می تواند باعث افزایش بهره وری و حتی برتری شود

سیستم 5s و آموزش

مدارس برای اثرگذاری باید محیطی مطبوع و مناسب را برای یادگیری ایجاد کنند.

کلاس ها با حذف همه وسایل غیر ضروری از کلاس از جمله صندلی های اضافی، میزها، کابینت ها و مواد، از سیستم 5S بهره مند می شوند تا به دانش آموزان در تمرکز کمک کنند. پس از آن، تنظیم ترتیب مبلمان و وسایل باقیمانده می تواند فضا را به حداکثر برساند و فضای کافی برای همه دانش آموزان فراهم کند.

سرانجام، سیستم 5S چارچوبی را برای حفظ محیط بهینه یادگیری که برای هر کلاس تعیین می کند، فراهم می کند.

سیستم 5s، کامپیوتر و فناوری

بخش سیستم های رایانه ای سیستم 5S را برای کارآمدتر ساختن سیستم استفاده می کند.

مرتب سازی، برچسب گذاری صحیح و ذخیره سازی قطعات کامپیوتر در مناطقی که به راحتی قابل دسترسی هستند، تولید را سریعتر و آسان تر می کند. علاوه بر این، از 5S همچنین می توان برای ساده سازی کار در نرم افزار استفاده کرد. علامت گذاری از ابزارهای مکرر استفاده شده برای دستیابی آسان به آنها باعث صرفه جویی در وقت و افزایش بهره وری می شود، و استاندارد سازی شیوه های کار می تواند عملکرد کارمندان را در دفاتر مختلف ثابت و تغییر دهد.

سیستم 5s و هتل ها

اهداف هتل ها، رستوران ها، استراحتگاه ها و سایر مشاغل در بخش مهمان نوازی به طور طبیعی با اصول سیستم 5S همسو است.

سازماندهی، نظم، پاکیزگی و سازگاری – کیفیتی که مشتری در محیط پذیرایی به دنبال آن است – از طریق روش 5S حاصل می شود. ادغام اصول 5S در فرهنگ مشاغل مهمان نوازی بهره وری عملیاتی را بهبود می بخشد، منابع را به حداکثر می رساند و رضایت مشتری را به طور کلی افزایش می دهد.

سیستم 5s و خرده فروشی

5S کاملا مناسب صنعت خرده فروشی است زیرا از طبقه بندی و سازماندهی استفاده می کند، دو عنصری که هم به نفع کارگران خرده فروشی است و هم به مشتری های احتمالی.

Seiri برای مرتب سازی سهام در اتاق فروشگاه اعمال می شود تا کارگران بتوانند به راحتی اقلام خاص را پیدا کنند و همچنین می تواند برای نمایش قفسه ها اعمال شود تا اطمینان حاصل شود که مشتریان بدون هیچ مشکلی می توانند آنچه را که جستجو می کنند پیدا کنند. Seiton با استفاده از برچسب گذاری سهام و تجهیزات برای شناسایی آسان و قرار دادن آنها در مکان های مطلوب برای AC سریع استفاده می شود

سیستم 5s و پزشکی

در بیمارستان ها و اقدامات پزشکی، می توان از سیستم 5S برای ارتقا order نظم، اطمینان از برچسب گذاری صحیح دارو و مواد و بهبود ایمنی کلی بیمار استفاده کرد.

رویکرد سیستم 5S همچنین کارایی عملیاتی موسسات پزشکی را افزایش می دهد زیرا کار برای کارمندان را در یک محیط بهینه و بدون درهم ریختن آسان می کند.

سیستم 5s و ساخت و ساز

سیستم 5S توسط ساکیچی تویودا در دهه 70 توسعه یافت و در TPS (سیستم تولید تویوتا) ادغام شد، سیستم 5sکمک کرد تا تویوتا به یکی از برترین تولیدکنندگان خودرو در جهان تبدیل شود.

هم در کارخانه های مونتاژ و هم در دفاتر کار، مواد مورد استفاده برای کار به راحتی قابل دسترسی است و با تعیین مکان برای مبلمان، تجهیزات و وسایل، فضای کار به حداکثر می رسد. تویوتا همچنین برای اطمینان از انجام مداوم تمام فعالیت های 5S از چک لیست ها استفاده می کند. با توجه به موفقیت تویوتا، سیستم 5s به یک استاندارد استاندارد تبدیل شد.

سخن آخر

  • ایمنی بهبود می یابد
  • سیستم 5s یک معیار اساسی تجاری می شود (عامل اصلی کایزن)
  • یک پایه محکم تشکیل می دهد که می توان بر اساس آن پیشرفت مستمر ایجاد کرد
  • کارمندان احساس مشارکت می کنند. مالکیت، مسئولیت را به همراه می آورد
  • کاهش ضایعات – همانطور که در هفت شکل زباله Ohno تعریف شده است
  • بهبود عملکرد در بهره وری، کیفیت روحیه منجر به افزایش سودآوری می شود

 

همچنین میتوانید ویدیوهای معرفی و آموزشی فعالیت های ما را از اینجا ببینید.

| W W W . T P – C O . C O M |

| T a r a z A c a d e m y . T P – C O . C O M |

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به روز ترین راهکارهای مدیریت کسب و کار