جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فرآیند سازی چیست؟

فرآیند سازی چیست؟

فرآیند به مجموعه ای از فعالیت های مرتبط به یکدیگر می گویند که در هر مرحله با مصرف یک یا چند منبع ورودی ها را به خروجی ها تبدیل می نماید. این خروجی ها به عنوان ورودی های سایر فرآیندها ارائه می گردند تا در نهایت به نتیجه ای نهایی یا یک هدف مشخص دست پیدا کنند.

فرآیند سازی چیست؟

هر فرآیند، مشتریان و طرف مقابل (درون سازمان یا برون سازمان)، نیاز ها و انتظارات فرآیند دستیابی به خروجی مورد نظر را تامین می نماید. تمامی فرآیند ها باید با اهداف و پیچیدگی های سازمان متناسب بوده و فرآیند ها باید با رویکرد ایجاد ارزش افزوده برای سازمان طراحی گردند چرا که ورودی و خروجی در نظر گرفته شده برای فرآیند ها ممکن است ملموس باشند، مانند : تجهیزات، مواد یا قطعات، و یا ناملموس باشند، مانند : انرژی یا اطلاعات. در فرآیند سازی ممکن است خروجی ناخواسته ایجاد شود. نظیر زباله یا آلودگی. یک سیستم باید تمامی داده های لازم را برای اندازه گیری عملکرد فرآیند جمع آوری کند و اطلاعات تجزیه و تحلیل شده را جهت بهبود پیاده سازی کند. اثربخشی و کارایی فرآیند ها نیز می توانند در بازنگری داخلی یا خارجی فرآیند ها مورد ارزیابی قرار گیرد. در حال حاضر که با مفهوم فرآیند و فرآیند سازی بیشتر آشنا شدید، بد نیست که به سطوح دسته بندی آن ها نیز نگاهی داشته باشیم.

سطوح دسته ‌بندی فرآیند ها

سطوح دسته‌ بندی فرآیند، پس از بررسی ها و الگوبرداری های جهانی، دارای سطوح مختلفی برای معرفی مدل‌ های فرآیندی سازمانی می باشد که این سطوح عبارتند از :

سطح طبقه : سطح طبقه نشان‌ دهنده بالاترین سطح از سطوح مختلف فرآیند ها از قبیل زنجیره تامین، مدیریت مشتری، منابع انسانی، فناوری اطلاعات و دیگر موارد می باشد.

سطح گروه فرآیند : این سطح در دسته ‌بندی گروهی از زیر فرآیندها است که تناسب و ارتباطات بیشتری با یک دیگر دارند و به عنوان گروهی از فرآیندها شناسایی می‌ شوند.

سطح فرآیند : این شامل فعالیت ‌های وابسته به یک دیگر است که ورودی را به خروجی تبدیل می ‌کند. معمولا فرآیندها نیاز به منابع و استاندارد هایی برای تکرار عملکرد داشته و به سیستم ‌های کنترلی که کیفیت سرعت و هزینه عملکرد را ارزیابی می‌ کنند، پاسخ می ‌دهند.

سطح فعالیت : سطح فعالیت مجموعه رویداد های کلیدی که در هنگام اجرای فرآیند ممکن است روی دهند را نشان می ‌دهد.

سطح وظیفه : این سطح از فرآیند وظیفه‌ی نشان‌ دادن سطح بعدی از تجزیه سلسله مراتب پس از فعالیت‌ ها را به عهده دارد که به جزییات بیشتری می پردازد. اگر بخواهیم مثالی بیاوریم باید بگوییم که می ‌توان تدوین دستور العمل ‌های مربوط به فرآیندها را در این سطح قرار داد. همچنین باید بگوییم که سطح اصلی تفاوت، در فرآیند های کسب ‌و کار در شرکت ‌ها و صنایع مختلف، در این سطح اتفاق می‌ افتد.

شرکت مهندسی مشاور ترازپویش

l w w w . T P – C O . C O M l

 

 

همچنین بخوانید : 

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به روز ترین راهکارهای مدیریت کسب و کار