جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدف از کنترل‌ موجودی چیست؟

هدف از کنترل‌ موجودی چیست؟

به طبع هر فروشگاهی نیازها و کمبود هایی را دارد که باید توسط سیستم کنترل‌ موجودی آن فروشگاه برطرف شود. به همین صورت، مقصد اصلی در سیستم کنترل‌ موجودی عبارت است از: فعالیت‌ هایی که سبب خواهند شد تا میزان موجودی اقلام مورد نیاز سازمان تنظیم شده و در سطح قابل قبولی قرار بگیرد. هدف اصلی کنترل موجودی، بیشینه کردن میزان سود در کنار کمینه کردن میزان سرمایه‌ گذاری در ذخیره کردن موجودی است به نوعی که بر سطح رضایت‌ مندی مشتری تاثیری نداشته باشد. همچنین کنترل موجودی به معنای این است که بدانیم موجودی اقلام مختلف در کجای انبار نگهداری می شود و میزان آن در هر لحظه چقدر خواهد بود…

 

هدف از کنترل‌ موجودی چیست؟

حال با توجه به این عنوان می توان هدف های زیر را برای سیستم های کنترل موجودی شمرد :

  • تامین به موقع، به اندازه و با قیمت مناسب کالاهای مورد نیاز فروشگاه.
  • وصول کالاها و حفاظت صحیح از آن ها در انبار به نحو موثر و با حداکثر صرفه جویی در مصرف منابع مادی و انسانی.
  • تعیین میزان خرید مقرون به صرفه و مقدار مناسبی از موجودی در انبارها نگهداری شود.
  • توزیع به موقع کالاها با مقدار و مشخصات معین بین مشتریان درخواست کننده.
  • کنترل گردش کالاها به منظور تضمین عمر انباری یا تاریخ انقضای مصرف آن ها و اطمینان یافتن از این موضوع که مقدار مناسبی از موجودی در جای مناسبی از انبار نگهداری می‌شود.

 

فواید سیستم کنترل‌ موجودی چیست؟

منظم شدن عملیات یک فروشگاه

از طریق سیستم کنترل‌ موجودی، تامین و توزیع کالا های مورد نیاز بخش های متفاوت فروشگاه به صورت منظم می شود، به طوری که در کار آن ها رکود و وقفه ای رخ نخواهد داد.

صرفه جویی چشمگیر در خرید

از آن جا که سفارش برای خرید کالاهای مورد نیاز، به میزان زیاد و در خرید انبوه خواهد بود، شرایط فروش آسان تر و استفاده از تخفیف ها بیشتر می شود، در نتیجه، قیمت واحد کالاها کاهش یافته و هزینه های حمل و نقل نیز کمتر خواهد شد.

منظم تر شدن روند خرید کالا

مجموعه ای از عوامل مانند تاخیر در حمل، اعتصاب ها، کالا های معیوب یا ناقص، ورشکستگی فروشندگان عمده و غیره باعث می شود که تهیه کالاها با تاخیر و مشکلات دیگر توام شود. سیستم کنترل‌ موجودی باعث می شود که موجودی کالاها در سطح مناسبی باشد تا مشکل کمبود کالا و مشکلات جانبی آن رخ ندهد.

کنترل کردن نوسانات تقاضا

هنگامی که نوساناتی برای کالاهای مورد تقاضای فروشگاه وجود دارد، موجودی کالاها در انبار می تواند مقدار تفاضای بیشتری را جذب کند. نابراین می‌بایست مقداری را ذخیره کرد تا در صورت نیاز موجود باشد.در واقع، موجودی کالاها در انبار، پاسخ گوی تقاضا اضافی خواهد بود.

 

شرکت مهندسی مشاور ترازپویش

l w w w . T P – C O . C O M l

 

همچنین بخوانید : 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به روز ترین راهکارهای مدیریت کسب و کار