جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انبار مکانیزه و زمانسنجی

انبارداری

با استفاده از سیستم‌های انبارداری مختلف فرآیندهای اصلی انبار قابل سازمان‌دهی خواهند بود و تحویل و نگهداری کالا مطابق با اصول انجام خواهد شد. در انبار سریالی با شماره سریال کالاها پیگردی خواهند شد در صورتی که در انبار مکانیزه اتوماسیون سازی و حذف دخالت انسانی انجام می‌شود. تغییر روش انباداری و استفاده از روش‌های نوین سرعت عملیات را افزایش داده و خطاهای احتمالی را کاهش می‌دهد.

در این مقاله در خصوص اتوماسیون سازی انبار اطلاعاتی عرضه می‌شود.

مکانیزه کردن انبار و اتوماسیون سازی انبار ایده‌ای نوین و کاراست که با سرعت بالا در حال تبدیل شدن به یکی از روش‌های معمول انبارداری است. مکانیزه کردن ابنار اگر به معنای واقعی کلمه به کار گرفته شود به ساده‌تر شدن هر چه بیشتر امور کمک می‌کند. به عبارت دیگر، انبار مکانیزه یا اتوماسیون سازی انبار تکنولوژی‌ای است که در آن با کاهش کمک‌های انسانی به کمترین میزان ممکن انبار اتوماسیون سازی می‌شود.

انبار مکانیزه

در انبار مکانیزه تمامی فرآیندهایی که پیش از این توسط انسان و دست انجام می‌شد؛ به تجهیزات و ماشین آلات سپرده می‌شود. در این نوع انبار انجام کارهای مستمر و تکراری دیگر توسط کارگرها انجام نخواهد شد و مشکلات ناشی از ماهر نبودن آن‌ها به حداقل می‌رسد.

در انبار مکانیزه چندین فرآیند مختلف به کار گرفته می‌شوند تا بازدهی و به نتیجه رسیدن را به حداکثر برسانند. بهترین راه حل‌های انبار مکانیزه انبار مقیاس پذیر، ارگونومیک بوده و بازده سرمایه گذاری (ROI) را نه در سال بلکه در ماه به وجود می آورد.

مکانیزه سازی انبار در دو فرآیند تانبازر مکانیزه فرآیند و انبار مکانیزه فیزیکی قابل انجام است.

انبار مکانیزه فرآیند (انبار مکانیزه سیستم)

دراین انبار که به عنوان انبار مکانیزه سیستم شناخته می شود، فرآیندهای دستی به صورت دیجیتالی انجام می‌شود. این اطلاعات در محیط نرم افزار سازمان مانند پایگاه داده یا سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) ادغام خواهندشد. به منظور ورود و ردیابی اطلاعات، انبار مکانیزه فرآیند در یک اکوسیستم بارکد و اسکنر بارکد بی سیم اجرا می‌شود. در این صورت انبار از طریق نرم افزار به یک مخزن متمرکز که در آن اطلاعات برای بازیابی آینده ذخیره شده‌اند، مرتبط خواهد شد.

انبار مکانیزه فیزیکی

انواع مختلف انبار مکانیزه مکانیکی در این دسته قرار گرفته‌اند و همگی به استفاده از روبات‌ها و سیستم‌های روباتیک در انبار اشاره دارد. در انبار مکانیزه فیزیکی هزینه‌های اجرا بالاتر می‌روند و در آن بازده سرمایه‌گذاری معقول را برای عملیات بزرگتر انبار و مرکز توزیع (DC) بزرگتر ایجاد می‌شوند. نمونه‌هایی از انبار مکانیزه فیزیکی عبارتند از فن آوری کالا به شخص (GTP) ، وسایل نقلیه هدایت خودکار بدون راننده (AGVs) و روبات‌های موبایل خودمختار (AMR).

با وجود هر دوی این انبارهای مکانیزه، فرآیندهایی که علاوه بر انسان توسط ماشین نیز امکان‌پذیر هستند را انجام می‌دهند.

ماشین‌آلات و تجهیزات وظایف تکراری و وقت‌گیر یا دشوار را انجام داده و بدین طریق مکانیزه‌سازی انبار را انجام می‌دهند.

بازدهی سرمایه انبار مکانیزه

وابسته به نوع راه‌حل اساسی مورداستفاده در انبار مکانیزه، بازدهی سرمایه در 6 تا 12 ماه بدست خواهد آمد. به این اوصاف سرمایه گذاری در نوع صحیح انبار مکانیزه برای یک سازمان معنای تفاوت موفقیت‌آمیز یا عدم موفقیت را ایجاد خواهدکرد.

به عنوان مثال معرفی تجهیزات انبار مکانیزه مکانیکی فیزیکی یا پیشرفته در گردش کار انبار ممکن است از جمله راه‌حل‌ها برای ایجاد تاثیر بالا باشد که البته باید برای آن بودجه لازم را در نظر گرفت.

الزامات منحصر به فرد و نقشه‌های کف انبارهای انفرادی یا امکانات DC، از جمله عوامل موثر در مکانیزه‌سازی فیزیکی انبار هستند که در عمل سختی‌های خاص خود را دارند.

به عنوان مثال پردازش انبار مکانیزه در قالب یک راه حل جمع آوری خودکار داده‌ها (ADC) یا یک سیستم مدیریت انبار (WMS) دو سیستم متفاوت هستند که هر دو با استفاده از انبارهای تقریباً در هر اندازه، نوع، مکان یا صنعت قابلیت تنظیم داشته و نتیجه متفاوتی خواهند داشت.

انبار مکانیزه و زمانسنجی

مزایای انبار مکانیزه

موارد زیر از مزیت‌های سیستم انبار مکانیزه هستند:

  • دسته‌بندى دقیق اطلاعات
  • کاهش بیش‌تر خطاپذیرى به دلیل کاهش دخالت نیروى انسانى و وارد نشدن دستى اطلاعات
  • دسترسى آسان به اطلاعات واقعى در جریان روند توزیع و استفاده یک کالا
  • سرعت بالا به همراه صحت بیشتر
  • تحلیل‌های هوشمند با استفاده از سیستم هوشمند تجاری
  • گزارش‌گیری‌های هوشمند از اطلاعات ثبت‌شده در سیستم

با وجود انبار مکانیزه رضایت مشتریان یک سازمان افزایش یافته و به سطحی بالاتر از سطحی که عملیات انسانی به آن دست یافته‌اند افزایش خواهد داد. انبار مکانیزه نه تنها آینده انبارداری بلکه از انبار مدرن، DC  و عملیات تولیدی خبر می‌دهد. در انبار مکانیزه، انبار به انواع و اندازه‌های مختلفی ارائه می‌شود. نکته مهم انتخاب نوع انبار مکانیزه مناسب برای نیازهای فردی شرکت و سازمان است. انبار مکانیزه لزوما انبار مکانیزه بدنی با روبات‌ها و تجهیزات انبار مکانیزه دستی برای انتقال مواد، مانند نقاله‌ها، دسته بندی‌ها یا تجهیزات ذخیره‌سازی مانند راه‌حل‌های AS/RS ندارد. هر انبار می‌تواند چابکی عملیاتی، انعطاف‌پذیری و عملکرد را از برخی مراحل مختلف (JIT) به ‌دست بیاورد.

ویژگی‌های انبار مکانیزه

دریافت موجودی و برگشتی‌ها به تسهیلات انبار

سیستم مدیریت انبار کارآمد شرکت‌ها را با کاهش مقادیر قطعات و محصولات غیرضروری و لازم در جهت کاهش هزینه‌های ذخیره هدایت می‌کند.

در موجودی‌های بیش از حد این سیستم به حفظ مقادیر دقیق و به موقع منجر می‌شود. هدف اصلی آن حفظ تعادل مناسب موجودی است.

انبار لجستیک

 

در این سیستم محصولات خاص با یکدیگر به فروش رسیده یا بیشتر به فروش می‌رسند. محصولات خاص با هم دیگر در یک گروه قرار می‌گیرند یا با قرارگیری در نزدیکی منقطه تحویل سرعت فرآیند جمع‌‌آوری، بسته‌بندی و حمل و نقل مشتریان افزایش می‌دهد.

یکپارچگی

با مکانیزه شدن سیستم امکان پیوند یکپارچه پردازش و مدیریت تدارکات برای انتخاب، بسته‌بندی و حمل کالا از تاسیسات انجام خواهد شد.

این سیستم در ادغام با نرم افزار مدیریت کانال به ردیابی فروش از بازار‌های اینترنتی آنلاین و یکپارچگی کمک می‌کند.

گزارش و پیشبینی

موقعیت محصولات، تامین کنندگان و مدت زمان ذخیره سازی با استفاده از سیستم مکانیزه قابل انجام است که در آن می‌توان سطح موجودی را کنترل و فضای ذخیره انبار را به حداکثر رساند.

در این شرایط بازدهی و آماده‌سازی در شرایط خاص چون فصول اوج فروش، تعطیلات یا معاملات روزانه انجام می‌شود.

فناوری‎ های قابل پیاده سازی در انبار مکانیزه

انبار مکانیزه مبتنی بر RFID

فناوری RFID ، جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در حوزه ی انبار است که از خوانش کالاها از راه دور و با سرعت بالا را ممکن می‌سازد.

به‌کمک فناوری RFID، داده‌ها با استفاده از ابزار مناسب انتقال داده و ابزارهای خودکار یا ”Reader” از کالاها در فواصل معین استخراج شده، دریافت شده و در زمان و مکان مورد انتظار در اختیار پرسنل سازمان قرار می‌گیرد.

در این فرآیند کالاهای موجود باید به tag مجهز بوده و به صورت خاص و منحصربه‌فرد شناسایی شوند.

سیستم “Reader” با استفاده از امواج، شماره‌ی شناسایی تگ را روی کالاها مشاهده نموده و بدون نیاز به ارتباط مستقیم، آن را خوانده به شیوه‌های مناسب به داده‌های قابل استفاده در شبکه می‌افزاید.

انبار مکانیزه مبتنی بر بارکد

با استفاده از فناوری بارکد، الصاق بارکد، شناسایی کالاهای مرتبط به کمک بارکدخوان و مکانیزه‌ کردن انبار با صرف هزینه‌ی پایین انجام خواهد شد. در این انبارها با استفاده از بارکد، شناسایی کالاها به آسانی امکان‌پذیر است و نیاز به وجود متخصصین فنی انبار به حداقل می‌‌رسد. به‌علاوه با کمک این عملیات انبار از حالت دستی خارج شده و در پایان دوره نیز سرعت عملیات انبارگردانی افزایش یافته و فرآیندها به‌سادگی انجام می‌شوند. با تگ گذاری محصولات اطلاعات موجودی کالا، موقعیت قرارگیری و مشخصات آن‌ها همیشه در دسترس و قابل پیگردی است. صادرشدن قبض‌های انبار و تهیه‌ی گزارش‌‌های مورد نیاز مانند زمان سفارش مجدد برای هر قلم کالا نیز به‌سادگی توسط سیستم‌های مربوطه انجام می‌شود.

زمانسنجی

مشاهده مستقیم و مداوم یک کار زمانسنجی نام دارد. این فرآیند با استفاده از یک دستگاه زمانبندی (به عنوان مثال، کرنومتر، کرنومتر الکترونیکی با کمک رایانه و دوربین فیلمبرداری) برای ثبت زمان لازم برای انجام یک عملیات انجام می‌گیرد.

زمانسنجی اغلب در مواقعی انجام می‌شود که چرخه کاری تکراری با مدت زمان کوتاه تا طولانی وجود داشته باشد.

فردریک وینسلو تیلور

اولین بار استفاده از علم در مورد مشاغل و استفاده از روش‌های مطالعه زمان در تنظیم استاندارد و برنامه ریزی ایده‌آل کار، توسط فردریک وینسلو تیلور به‌کار گرفته شد. وی در ارتباط با مدیران کارخانه از موفقیت این مباحث مقالاتی نوشت که بر اساس آن‌ها پیشنهاد می‌شود که از استانداردهای عملکردی مشروط بر اساس مطالعه زمان علمی استفاده شود. در اولین سطوح مطالعات، تجزیه هر شغل به اجزای تشکیل دهنده، زمان بندی هر قسمت و تنظیم مجدد قطعات به کارآمدترین روش کار قرار گرفتهاند. تیلور با محاسبات محتلف توانست مدیریت را از یک سنت شفاهی، به مجموعه‌ای از روش‌های حساب شده و نوشتاری تبدیل کند.

اهداف زمانسنجی

زمانسنجی با هدف زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  1. برنامه ریزی و کنترل نیروی انسانی و ماشین آلات
  2. بکارگیری در سیستم‎های جبران خدمت
  3. محاسبه قیمت تمام شده محصولات
  4. ایجاد مبنایی معتبر جهت کنترل هزینه‎های نیروی کار
  5. محاسبه بهره‎وری سیستم‎های موجود
  6. مقایسه آلترناتیوهای مختلف انجام کار از نظر زمانی و انتخاب بهترین آن‌ها
  7. استفاده از زمان در نمودارهای آنالیز روش‌ها، روابط انسان و ماشین و سایر نمودارهای مهندسی
  8. بالانس کردن خطوط تولیدی و فعالیت‌های اعضای خط تولید
  9. حمایت و استقبال کارکنان در کنار اطلاعات و معلومات فنی بر موفقیت یا عدم موفقیت زمانسنجی موثر هستند.

کاربردهای زمان سنجی

مدیران اگر از زمان سنجی استفاده نکنند اطلاعات لازم برای میزان نیروی کار و کلیه برنامه های تولیدی و عملیات دستگاه ها را در دسترس ندارند.

این موضوع باعث کاهش بهره وری و ضرر و زیان می شود

کاربردهای نظرسنجی شامل:

  1. محاسبه تعداد ماشین آلات مورد نیاز
  2. مقایسه روشهای مختلف انجام کار
  3. برنامه ریزی و کنترل تولید
  4. بالانس خط تولید و مونتاژ
  5. برنامه ریزی نیروی انسانی مورد نیاز
  6. تعیین قیمت تمام شده محصول

سخن نهایی

انبارداری و سیستم کنترل انبار مکانیزه با حذف نیروی انسانی و استفاده از رویش‌های نوین سرعت و دقت فرآیندها را افزایش می‌دهد.

زمانسنجی از جمله روش‌هایی است که به تعیین دقیق نیازمندهای پرسنل و ارزیابی صحیح چرخه‌ زمانی فرآیندهای کاری کمک می‌کند.

| W W W . T P – C O . C O M |

| T a r a z A c a d e m y . T P – C O . C O M |

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به روز ترین راهکارهای مدیریت کسب و کار