جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علم مدیریت همواره در حال تکامل بوده و در اصل، جنگ عقاید و ایده آل ها است. متفکران و متخصصان مدیریت زمانی با دیگران توافق نظر دارند که دارای عقاید مشترکی با دیگران درباره نحوه استفاده از فناوری، نحوه ایجاد بهترین نوع تعامل میان انسان و سیستم ها و نحوه ترکیب این عوامل برای دستیابی به ثروت وجود داشته باشد. این دیدگاه می تواند تأثیر به سزایی در نحوه مدیریت در قرن بیست و یکم داشته باشد . جهت حصول چنین دستاوردهایی ، هوشمندی کسب وکار و ابعاد و مولفه های موثر بر آن اهمیت بسیار زیادی دارد.بخصوص که امروزه در عصر داده زندگی می کنیم و با حجم داده بسیار زیادی مواجه هستیم. این داده حجیم می تواند تاثیرات بسیار مهمی بر سازمان داشته باشد. از طرفی تغییرات محیط کسب وکار، باعث پیچیده تر شدن عملیات سازمانی شده است. این پیچیدگی ها از طرفی منشاء فرصت ها می باشند و از طرف دیگر، مشکلات و موانعی را برای کسب و کار ایجاد می کنند. علاوه براین ، عواملی نظیر بازارها، تقاضای مشتری، تکنولوژی و جامعه اثرگذارند که در این حالت حجم وسیعی از داده ها و اطلاعات وارد سازمان شده و سازمان ها را دچار مشکل می کنند. در این حالت موضوع تصمیم گیری مدیران اهمیت دارد زیرا تصمیم گیری مترادف با پیدا کردن بهترین راه حل ها در بین گزینه های مختلف می باشد که نیاز به اطلاعات مناسب دارد. از آنجایی که دانش در سازمان های قرن ۲۱ به عنوان دارایی بسیار مهم تلقی می شود و دسترسی به دانش بسیار با اهمیت می باشد ، راه حل استفاده از هوشمندی کسب وکار است. در این حالت ، سازمان ها به آینده چشم خواهند داشت.

تحولات فن‌آوری به ویژه فن‌آوری اطلاعات در دو دهه اخیر، شیوه‌های مدیریت سازمان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. در واقع دوران جدید که به عصر اطلاعات یا انفورماتیک معروف شده، نوید دهنده جهانی نو با شیوه‌های به کارگیری اطلاعات است. مفاهیمی از قبیل خودکارسازی ادارات و ادارات بدون کاغذ هر روز بیش از پیش مطرح شده و طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است. بر این اساس شرکت شماران سیستم آخرین محصول خود با نام نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) را ارایه نموده است تا بتواند در پیشبرد اهداف ملی به خصوص در دستیابی به ادارات بدون کاغذ نقشی به سزا ایفا نماید.

 

 

نرم افزار هایی برای هوشمند سازی و مدیریت هوشمند کسب و کارها

 

نرم‌ افزار مدیریت هوشمند فرآیند های کسب و کار

مدیریت فرآیند کسب و کار، مجموعه فرایند هایی است که به سازمان‌ها کمک می‌ کند تا کارآیی کسب و کار خود را بهبود بخشند. در واقع این مجموعه فرایند ها، کارآیی و اثر بخشی هر سازمان را با اتوماتیک نمودن فرایند کسب و کار آن سازمان بهینه می‌ سازند. هدف BPM یکپارچه‌سازی فرایندها، افراد و اطلاعات است.

 

تجارب برتر در فرآیندهای کسب و کار

تولید و استقرار سیستم‌ های ERP بدون داشتن زیر ساخت مناسب جهت مدیریت تغییر، چه در حوزه تکنولوژی و چه در حوزه فرآیند‌ های سازمان، دست نیافتنی است. نرم‌ افزار ERP، به عنوان یکی از ابزار های مهم در عرصه مدیریت سازمان است که لاجرم باید دارای ماهیتی پویا جهت رویارویی با هرگونه تحول باشد. در این میان، بسیاری از پروژه‌های استقرار ERP علی‌ رغم وجود انگیزه‌ های فنی فراوان و حتی نیازمندی بازار، متوقف و یا به شکل نا مطلوبی نا تمام گذارده می‌ شود. شماران سیستم طی سالیان اخیر با ایجاد زیر ساخت‌ های فنی و کارکردی تولید و استقرار پروژه‌های نرم‌ افزاری از جمله نرم افزار های عملیاتی جامع و یک پارچه در بسیاری از صنایع گوناگون کشور، با تکیه بر تجارب بسیار موفق در کارنامه کاری و با اعتقاد به اصل تولید ملی محصولات خود، دارای بالاترین پتانسیل در زمینه توسعه و تکمیل دست آورد های نوین در حوزه فناوری اطلاعات می‌ باشد.

 

هوشمند شدن کسب و کار

داشبورد یک ابزار مدیریتی برای نمایش اطلاعات قابل تعقیب در سازمان‌ است. به طور کلی داشبورد اطلاعات خلاصه را به شکلی گرافیکی با استفاده از خروجی‌های مختلف همچون نمودار، گزارش و نمایه‌های تحلیلی نمایش می‌دهد. تصمیم گیری در سطوح مختلف سازمان مبتنی بر اطلاعات دقیق، صحیح و بموقع مدت زیادی است که به عنوان یکی از مهم ترین عوامل موفقیت سازمان های پیشرو شناخته شده است. برعکس، نتایج بررسی ها نشان داده است که تصمیم گیری شهودی دلیل اصلی شکست سازمان ها بوده است. از این رو، بر اساس تحقیقات بسیار معتبر Dresner در سال ۲۰۱۸، مدیران ارشد، واحدهای عملیاتی و پروژه و فروش بیشترین تقاضا را برای اجرای پروژه های هوشمند سازی کسب و کار داشته اند. بر اساس تحقیق فوق، بهبود کیفیت تصمیم گیری ها، بهبود کارایی و کاهش هزینه ها و رشد درآمدها اهداف اصلی سازمان ها از اجرای پروژه های هوشمند سازی کسب و کار بوده است. در دهه های گذشته سرمایه‌ گذاری‌ های بسیاری بر روی تکنولوژی اطلاعات توسط سازمان ها صورت گرفته است. بنابراین حجم زیادی از داده‌ ها‌ و اطلاعات در پایگاه داده‌ ها‌ انباشته و ذخیره‌ می‌ شوند و روند افزایش آن همچنان ادامه دارد ، اما کماکان شاهد این هستیم که سازمان‌ ها تنها بخش کوچکی از داده‌ ها‌ی خود را تحلیل و سپس برای تصمیم گیری ها استفاده می‌ نمایند. برخی گزارش ها به طور اعجاب برانگیزی نشان می دهند که علی رغم تمایل بالای سازمان ها، به طور میانگین ۱۵% داده ها در سازمان های موفق آنالیز می شوند. در حالیکه این سازمان ها به اطلاعات به عنوان یکی از دارایی های مهم سازمان نگاه می کنندهوشمندسازی کسب و کار ( Business Intelligence ) شامل فرآیند، فن آوری و راه کارهایی جهت تبدیل داده های خام و بی معنی به اطلاعات دقیق، صحیح و به موقع است. هوشمند سازی کسب و کار ، دسترسی بی‌ واسطه به داده‌ ها و اطلاعات توسط تصمیم‌ گیرندگان در تمام سطوح سازمان و تعامل و تحلیل آنها را فراهم می کند. آقای Dresner دانش کسب شده از طریق دسترسی و تحلیل اطلاعات کسب و کار را هوشمند سازی کسب و کار می نامد. بر اساس تحقیقات معتبر گروه آقای Dresner، داشبورد ها و گزارش های تحلیلی پرطرفدارترین برنامه های هوشمند سازی کسب و کار هستند.

 

شرکت مهندسی مشاور ترازپویش

l w w w . T P – C O . C O M l

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی در واتساپ

به روز ترین راهکارهای مدیریت کسب و کار