جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با اصطلاحات اولیه بیمه

آشنایی با اصطلاحات اولیه بیمه

قبل از هر چیز، اگر بخواهیم بیمه را به صورت ساده تعریف کنیم باید بگوییم که بیمه قراردادی است که طی آن ریسک مشخصی از یک طرف قرارداد، که بیمه‌ گذار نامیده می‌ شود، به طرف دیگر، که بیمه ‌گر نامیده می ‌شود، به ازای پرداخت وجهی، که اصولا حق بیمه نامیده می‌ شود، مطابق اصول بیمه منتقل می ‌گردد. بیمه‌ گر شخصی است که در مقابل دریافت حق بیمه از بیمه‌ گذار، متعهد شده تا ضررهای احتمالی یک بیمه‌ گذار را در صورت وقوع حادثه در یک دوره‌ زمانی خاص، جبران کرده و یا خدمات مشخصی را به او ارائه بدهد. در این بین، بیمه‌ گذار نیز شخصی حقیقی یا حقوقی است که با پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه، جان، مال یا مسئولیت خود یا دیگری را تحت پوشش بیمه قرار می‌ دهد. حال در ادامه مطلب شما را در مورد اصطلاحات بیمه توضیح خواهیم داد، پس با ترازپویش همراه باشید…

آشنایی با اصطلاحات اولیه بیمه

بیمه قراردادی است که طی آن ریسک مشخصی از یک طرف قرارداد، که بیمه‌ گذار نامیده می‌ شود، به طرف دیگر، که بیمه ‌گر نامیده می ‌شود، به ازای پرداخت وجهی، که اصولا حق بیمه نامیده می‌ شود، مطابق اصول بیمه منتقل می ‌گردد. بیمه‌ گر شخصی است که در مقابل دریافت حق بیمه از بیمه‌ گذار، متعهد شده تا ضررهای احتمالی یک بیمه‌ گذار را در صورت وقوع حادثه در یک دوره‌ زمانی خاص، جبران کرده و یا خدمات مشخصی را به او ارائه بدهد. در این بین، بیمه‌ گذار نیز شخصی حقیقی یا حقوقی است که با پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه، جان، مال یا مسئولیت خود یا دیگری را تحت پوشش بیمه قرار می‌ دهد.

بیمه ‌گر

بیمه گر همان شرکت بیمه‌ می باشد که مشخصات آن در ‌بیمه ‌نامه درج شده و در ازای دریافت ‌مبلغی به عنوان حق‌ بیمه، متعهد می شود تا به جبران خسارت های احتمالی، طبق شرایط قراردادی بیمه عمل کند.

بیمه‌ گذار

بیمه گذار یک شخص حقیقی یا حتی حقوقی است که مالک موضوع بیمه می باشد یا به یکی از عناوین قانونی، نمایندگی مالک یا ذی نفع را داشته یا مسئولیت حفظ موضوع بیمه را از طرف مالک دارد و قرارداد بیمه را با ‌بیمه‌ گر منعقد ‌می کند و متعهد پرداخت ‌حق ‌بیمه آن ‌می باشد.

بیمه شده

بیمه شده به شخصی می گویند که حیات یا سلامت او موضوع بیمه قرار می‌ گیرد.

ذی نفع بیمه

ذی نفع بیه به شخصی می گویند که بنا به درخواست ‌بیمه‌ گذار نام او در ‌بیمه ‌نامه منعقد شده و کل یا بخشی از خسارت به او پرداخت خواهد شد.

حق ‌بیمه

حق بیمه معمولا مبلغی می باشد که در ‌بیمه ‌نامه مشخص شده و ‌بیمه‌ گذار موظف می شود تا آن را هنگام صدور قرارداد ‌بیمه‌ نامه، یا به ترتیبی که در ‌بیمه ‌نامه مشخص می شود به ‌بیمه ‌گر پرداخت کند.

موضوع بیمه

موضوع بیمه متغیر است. به عنوان مثال موضوع بیمه می تواند اموال شخص بیمه گذار باشد که شامل خود اموال یا سود و منفعت حاصل از آن هاست. هر حق و حقوق مالی. موضوع بیمه می تواند چیز های دیگری نظیر بیمه عمر یا نقص یا شکستن عضوى از اعضای بدن انسان باشد. همچنین امکان دارد که بیمه برای حادثه یا خطری باشد که بعد از وقوع آن، بیمه گذار جبران خسارت را طبق بیمه نامه انجام می دهد.

فرانشیز

قسمتی از خسارت می باشد که به عهده ‌بیمه‌ گذار است و مقدار آن در ‌بیمه‌ نامه آورده و از قبل مشخص شده است.

مدت اعتبار ‌بیمه ‌نامه

طبق ترتیبی که در بیمه نامه آمده است، شروع و پایان اعتبار بیمه نامه متفاوت است.

 

شرکت مهندسی مشاور ترازپویش

l w w w . T P – C O . C O M l

 

 

همچنین بخوانید : 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به روز ترین راهکارهای مدیریت کسب و کار