جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با قوانین اولیه مالیات

آشنایی با قوانین اولیه مالیات

علاوه بر این که مالیات نوعی از هزینه‎ اجتماعی یا به عبارتی بهای تمدن است که شهروندان به منظور اداره‌ی امور جامعه، رشد و ابادانی کشور می‌پردازند، ابزار اصلی برای دولت‌ ها در جهت‌ دادن به نظام اقتصادی به شمار می ‌رود. مالیات‌ های مستقیم جزو مالیات بر ثروت ـ درآمد نامیده می‌ شوند که شهروندان با توجه به میزان ثروت ـ درآمد خود آن را محاسبه کرده و به اداره امور مالیات پرداخت می کنند. در دنیا نظام مالیات بر ارزش افزوده ( مالیات غیر مستقیم ) سریعا در حال گسترش می باشد اما مشکلات و معایب مالیات‌ های غیر مستقیم از جمله تنازلی بودن یا پرداخت یک اندازه و یکسان توسط فقیر و ثروتمند و همچنین نا معین بودن آن، باعث ایجاد مشکلات خاصی برای دولت‌ ها می‌ شود که می ‌توان با استفاده از مالیات های مستقیم آن ها را به نحو خاصی پوشش داد.

آشنایی با قوانین اولیه مالیات

( مالیات های مستقیم )

پرداخت مالیات بر داراریی و درآمد برای ایجاد فضایی منصفانه در توزیع درآمد های کشور همواره مد نظر دولت بوده. در این نوع مالیات‌ ها، اشخاص متناسب با درآمد و ثروت خود مالیات را خواهند پرداخت، لذا باعث می شود افراد ثروتمند که دارایی بیشتری دارند، مالیات بیشتر و افراد فقیر که درآمد و دارایی کمتر دارند، مالیات کمتری بپردازند. در صورتی که پرداخت مالیات با قوانینی درست انجام شود و با اجرای صحیح آن  برای همه افراد جامعه صورت بگیرد، باعث ایجاد مسائل و توانایی هایی در اقتصاد کشور برای توسعه خود و حفظ زیر ساخت ‌های اساسی و راهبردی می‌ شود.

 

انواع مالیات های مستقیم :

۱ – مالیات بر درآمد

  • مالیات بر درآمد املاک
  • مالیات بر درآمد حقوق
  • مالیات بر درآمد مشاغل
  • مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
  • مالیات بر درآمد اتفاقی

 

۲ – مالیات بر ثروت

  • مالیات بر ارث
  • مالیات بر تمبر

 

یادگیری قوانین اولیه مالیاتی نه تنها برای تمامی مدیران، حسابداران و حقوق‌دانان ضروری است، بلکه برای تمامی افراد جامعه نیز لازم و ضروری می باشد و همه افراد باید بدانند که در طول زندگی خود، خواه یا ناخواه، با این مجموعه قوانین درگیر خواهند بود.

 

شرکت مهندسی مشاور ترازپویش

l w w w . T P – C O . C O M l

 

 

همچنین بخوانید : 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به روز ترین راهکارهای مدیریت کسب و کار