جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری یک فناوری‌ است که در دهه‌ های گذشته، تحول شگرفی در شیوه‌ استفاده از انواع شبکه‌ های سازمانی و اینترنت ایجاد کرده که این فناوری به‌ شکل یک پارادایم جدید تحویل خدمات مطمئن و از راه دور در عین کاهش هزینه‌ ها و افزایش بهره‌ وری شناخته شده. رایانش ابری از این نظر برای سازمان‌ ها دارای جذابیت است که نیاز به برنامه‌ ریزی مداوم زیر ساخت‌ های فناوری اطلاعات و نرم‌ افزارهای سازمانی را کاهش و هزینه‌ های زیاد آن را به‌ سمت دیگر بخش‌ های راهبردی سازمان سوق میدهد.

 

رایانش ابری چیست؟

اما با این توضیحات، تعریف رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری عبارت‌ست از اجاره‌ راه دور خدمات نرم‌ افزاری و سخت‌ افزاری بر‌ اساس نیاز و اهداف سازمان.

 

پرداخت هزینه‌ استفاده از این مدل فناوری، مشابه پرداخت هزینه‌ های آب و برق ساختمان‌ می باشد که ساکنین آن به‌ تدریج آن را خواهند پرداخت. در عوض، سازمان‌ ها به جای خرید سخت‌ افزار، نرم‌ افزار و لوازم مورد دیگر با هزینه‌ های صد البته کمتر، از طریق اینترنت به خدمات مورد نیاز خود دسترسی پیدا میکنند. در این روش، هر سازمان بر مبنای نیاز خود اقدام به خرید خدمات می‌کند و هزینه‌ های آن را کم کم و تدریجی نسبت به زمان خرید پرداخت خواهد کرد. اگر یک سازمان نیاز به مالکیت نرم‌ افزار داشته باشد، می‌تواند در قالب قرارداد هایی مشابه اجاره به شرط تملیک، پس از مدتی نرم‌ افزار را از شرکت ‌تحویل‌ دهنده‌ خدمات تحویل گرفته و در سخت‌ افزار های داخلی سازمان نصب و اجرا کند.

 

مهم‌ترین مزایای رایانش ابری نسبت به روش‌ سنتی نصب و اجرای پروژه‌های نرم‌ افزاری و سخت‌ افزاری در داخل سازمان را می توان به دسته های زیر تقسیم بندی نمود :

  • بی‌ نیاز شدن به سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌ های فعلی شبکه و سخت‌ افزاری سازمان
  • کاهش هزینه‌ های سنگین ناشی از خرید سخت‌ افزار
  • مقیاس‌ پذیری بسیار مطلوب در حوزه‌ توسعه‌ نرم‌ افزار و سخت‌ افزار نسبت به روش‌ های سنتی
  • دسترسی راحت و دائمی به امکانات نرم‌ افزار در سراسر جهان و در هر لحظه
  • کاهش ریسک‌ های نگهداری تجهیزات شبکه و سخت‌ افزارها

رایانش ابری در دهه‌ گذشته معرفی شده، اما در سال‌ های پیش از آن نیز زیرِ عنوان رایانش شبکه‌ای در دسترس سازمان‌ ها قرار داشت. با این حال، عرضه‌ی آن به‌ شکل عمومی آغاز نشده و تنها در سطح شعبه‌ های مختلف یک سازمان مورد استفاده قرار می گیرد…

 

شرکت مهندسی مشاور ترازپویش

l w w w . T P – C O . C O M l

 

همچنین بخوانید : 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به روز ترین راهکارهای مدیریت کسب و کار