جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیمه تکمیلی و نکاتی برای انتخاب آن

نکاتی که برای انتخاب بیمه تکمیلی باید به آن ها توجه کرد

قبل از خرید بیمه تکمیلی باید نسبت به ویژگی‌ها و شرایط آن اطلاعات کافی داشته باشید تا با دقت و آگاهی بیشتری آن را انتخاب و خریداری نمایید. تفاوت اصلی آن در شرکت‌های مختلف را می‌توان در ۵ نکته مهم خلاصه کرد که در این مطلب از ترازپویش قصد داریم به بررسی این ۵ نکته بپردازیم…

۵ نکته اساسی بیمه های تکمیلی

۱ – تفاوت طرح‌های بیمه تکمیلی چیست؟

از نظر کلی می‌توان آن را در دو رشته گروهی و انفرادی دسته بندی کرد. اما همه آنها توسط تمامی شرکت‌ها ارائه نمی‌شود. به عنوان مثال ریسک بالای بیمه تکمیلی انفرادی باعث شده تا بعضی از شرکت‌ها از ارائه آن خودداری کنند. همچنین بسیاری از شرکت‌ها طرح‌های متنوعی را ارائه کرده‌اند. مثلا بیمه تکمیلی انفرادی سامان شامل ۵ طرح مختلف می‌باشد: طرح اقتصادی، طرح ویژه، طرح جامع، طرح ممتاز و طرح منتخب. هر کدام از این طرح‌ها بر اساس نیاز مخاطبان مختلف طراحی شده‌اند و پوشش‌ها، سقف تعهدات و حق بیمه متفاوتی دارند. با توجه به مطالب ذکر شده، برای انتخاب و خرید، حتما به تنوع طرح‌های ارائه شده توسط شرکت‌ها و شرایط و ویژگی‌های این طرح‌ها توجه کنید و مطابق با نیاز و توان مالی خود یکی از طرح‌ها را انتخاب نمایید.

 

۲ – دلیل تفاوت قیمت بیمه تکمیلی در شرکت‌های مختلف چیست؟

یکی از عوامل اصلی تعیین کننده قیمت آن، میزان پوشش‌ها و سقف تعهدات درمانی در این بیمه می‌باشد. یعنی وقتی آن را با حق بالایی خریداری می‌کنید، معمولا به این معنی است که پوشش‌ها و سقف تعهدات بالاتری داشته و شما می‌توانید استفاده بیشتر و بهتری از آن داشته باشید. به عنوان مثال در یک بیمه تکمیلی ارزان‌، پوشش هزینه‌های بستری تا سقف ۳ میلیون تومان ارائه می‌شود و در یک بیمه تکمیلی با قیمت بالاتر، سقف این پوشش ۳۰ میلیون تومان است. پس تنها ملاک شما، نباید ارزان بودن این بیمه باشد.

نکاتی که برای انتخاب بیمه تکمیلی باید به آن ها توجه کرد

 

۳ – تفاوت فرانشیز در طرح‌های مختلف چیست؟

در بیمه تکمیلی نیز مانند بعضی دیگر از رشته‌های بیمه‌ای، موضوع فرانشیز مطرح می‌باشد. همان طور که می‌دانید فرانشیز به معنی درصدی از خسارت است که بیمه‌ گذار وظیفه پرداخت آن را به عهده دارد. دلیل اعمال فرانشیز این است که بیمه شدگان به صورت دائم و بی دلیل برای استفاده از بیمه خود به مراکز درمانی مراجعه نکنند. فرانشیز بیمه تکمیلی در شرکت‌های مختلف و طرح‌های مختلف این بیمه معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ درصد در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال اگر در یکی از طرح‌های آن ۱۰ درصد فرانشیز وجود داشته باشد، به این معنی است که ۹۰ درصد هزینه‌های پزشکی را شرکت بیمه پرداخت می‌کند و پرداخت ۱۰ درصد آن به عهده بیمه‌گذار است. پس قبل از خرید حتما به درصد فرانشیز بیمه تکمیلی توجه کرده و پایین بودن درصد آن را مد نظر قرار دهید.

 

۴ – شرایط سنی چگونه است؟

معمولا شرایط سنی ویژه‌ای برای بیمه‌گذاران در نظر گرفته می‌شود. یعنی خرید آن برای کسانی که سن بالاتری دارند ممکن است با محدودیت‌هایی روبه رو باشد. در بیمه تکمیلی گروهی برای گروه‌های بیشتر از ۱۰۰۰ نفر، شرایط سنی وجود ندارد. اما برای گروه‌های کمتر از ۱۰۰۰ نفر، بازه سنی تعیین شده تا ۶۰ سال است. یعنی برای بیمه‌گذاران بالای ۶۰ سال، حق بیمه بیشتری توسط شرکت دریافت می‌شود. در مدل انفرادی نیز بعضی از شرکت‌ها ممکن است محدودیت‌هایی را برای صدور برای گروه‌های سنی بالاتر در نظر بگیرند.

 

۵ – تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه‌‌های تکمیلی به چه صورت است؟

یکی از نکاتی که قبل از خرید باید به آن توجه کنید، تنوع و تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه تکمیلی است. وقتی که تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد زیاد بوده و در مناطق مختلف پراکنده شده باشد، دسترسی به این مراکز راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود و شما می‌توانید استفاده بهتر و راحت‌تری از آن داشته باشید. به این صورت که می‌توانید با دریافت معرفی نامه از شرکت، و بدون نیاز به پرداخت هزینه، به مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه مراجعه کرده و از خدمات درمانی آن استفاده نمایید. پس قبل از انتخاب و خرید حتما به زیاد بودن تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد دقت کنید.

 

شرکت مهندسی نرم افزار ترازپویش

l w w w . T P – C O . C O M l

همچنین بخوانید : 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به روز ترین راهکارهای مدیریت کسب و کار