جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هوش تجاری یعنی چه؟

هوش تجاری یعنی چه؟

تعریف های متفاوتی از هوش تجاری وجود دارد اما درک مشترک و دقیقی از آن در دسترس نیست. هوش تجاری، هوش کسب و کار ، هوشمندی کسب و کار ، و مانند این‌ها که به عنوان ترجمه‌ای از Business Intelligence مطرح شده‌اند جزو موضوعات مهم این روزها هستند؛ اما سخت بتوان درک مشترکی برای شروع مباحث هوش تجاری را به عنوان پیش‌فرض در نظر گرفت. بنابراین بهتر است آن را درست تعریف کنیم .

هوش تجاری یعنی چه؟

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری عبارت و اصطلاحی است که به معنی جمعی از فرایندها، ابزارها و فناوری‌هایی است که به افزایش سودآوری از طریق بهبود بهره‌وری، فروش و خدمت‌رسانی یک سازمان کمک می‌کنند.

با کمک متدهای BI، داده‌های موجود در سازمان می‌تواند به شکل بهتری سازمان‌دهی و تحلیل شود و تبدیل به دانش مفیدی شود که از اطلاعات مستخرج شده و منجر به یک فعالیت مفید در کاروکسب شود.

پس میتوان گفت : هوش تجاری با تبدیل داده خام جمع‌آوری‌شده به اطلاعات هوشمندانه از طریق تحلیل و تنظیم داده براساس ارتباطات میان آن‌ها سروکار دارد.

با این اوصاف می توان به اهمیت هوش تجاری پی برد . داده های خام یک سازمان دارایی مهمی است که بسیاری از سوالات اساسی سازمان را با تحلیل آن می‌توان پاسخ داد. با هوش تجاری می‌توان آن ها را استخراج کرد، رابطه میان داده‌های مختلف برقرار کرد و به بهره بری رساند.

سوالات فراوانی را می توان توسط هوش تجاری پاسخ داد مثل :

  • سود خالص فروش یک محصول خاص در سال گذشته چقدر بوده؟
  • فاکتورهای اصلی عملکرد فروش سازمان کدامند؟
  • چقدر فروش برای سال آینده می‌توان پیش‌بینی کرد؟
  • رضایت مشتریان چقدر است؟

به وسیله سیستم هوش تجاری، سازمان می‌تواند عملکرد کاروکسب خود را بهبود ببخشد و در رقابت با سایرین موقعیت ممتازی کسب کند . ضمن آن که شناخت ترجیحات مصرف‌کننده، تاثیرات جغرافیایی، قیمت‌گذاری و بهبود کارایی کاروکسب از جمله دیگر راه‌هایی هستند که هوش تجاری کمک می‌کند.

 

شرکت مهندسی مشاور ترازپویش

l w w w . T P – C O . C O M l

 

 

همچنین بخوانید : 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به روز ترین راهکارهای مدیریت کسب و کار