جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مرخصی و نحوه محاسبه آن

مرخصی و نحوه محاسبه آن

مرخصی حقوقی برای کارکنان و پرسنل یک اداره، شرکت، سازمان و مراکز دیگر است که برای کارگر در ترک محیط کار برای روزهای عادی یعنی روز های غیر تعطیل و کاری در نظر گرفته شده. طبق قانون کار، برای همه پیش می آید که به دلیل بیماری یا مشکلات پیش بینی نشده مجبورند محیط کار را ترک کنند به همین علت قانون کار برای کارگران ۲/۵ ماه روز در ماه را مجاز کرده که اگر مشکلاتی یا بیماری پیش آمد بتوانند محیط کار را ترک کنند و یا به اصطلاح مرخصی بگیرند.

مرخصی و نحوه محاسبه آن و انواع مرخصی ها

مرخصی استعلاجی

اگر ترک کار به دلیل بیماری باشد، نوع مرخصی « استعلاجی » نامیده می شود .

 

مرخصی استحقاقی

اگر به دلیل غیر از بیماری باشد این نوع مرخصی را « استحقاقی » می نامیم. طبق ماده ۶۴ قانون کار، مدت مرخصی استحقاقی برای کارگران سالانه یک ماه معادل ۲/۵ روز در ماه در نظر گرفته است و تنها می توانند ۹ روز مرخصی های خود را ذخیره کنند و اگر تا آخر سال از این مرخصی  استفاده نکنند، به غیر از آن ۹ روز، بقیه روز ها از بین خواهد رفت.

 

مرخصی استحقاقی مشاغل سخت

در مشاغل سخت وزیان آور مرخصی استحقاقی می تواند بیشتر شود. کارکنان در مشاغل سخت، ۵ هفته در سال مرخصی دارند که معادل ۳ روز در ماه می باشد.

در مورد دیگر مرخصی استحقاقی طبق قانون کار، ۳ روز علاوه بر مرخصی هایی که ذکر شد است، در نظر گرفته می شود که در مواردی مثل ازدواج دائم – فوت اقوام درجه یک که این مرخصی ۳ روزه از بقیه مرخصی ها کم نخواهد شد و حقوق شان را هم دریافت خواهند کرد.

 

مرخصی بدون حقوق

از دیگر مرخصی ها که می توان نام برد، مرخصی بدون حقوق است که این مرخصی زمانی است که کارکنان بیشتر از سقف معین شده محیط کار خود را ترک می کند.

 

مرخصی زایمان

مرخصی زایمان ۶ ماه است و از قبل و بعد زایمان خانم ها به مدت ۶ ماه می توانند از آن استفاده کنند. و این مرخصی بعد از هر بار زایمان است و از حقوق و مزایا نیز بهره خواهند برد.

 

شرکت مهندسی مشاور ترازپویش

l w w w . T P – C O . C O M l

 

 

همچنین بخوانید : 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به روز ترین راهکارهای مدیریت کسب و کار