جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حسابداری هزینه‌یابی بر مبنای روش (ABC)

حسابداری هزینه‌یابی بر مبنای روش (ABC)

اهمیت موضوع هزینه‌یابی فقط مربوط به یک قشر مشخص از کسب و کارها نیست.

همیشه در بازار رقابت مهم‌ترین عاملی که تولیدکنندگان شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ را در صدر جدول نگه می‌دارد بحث ارائه قیمت‌های به صرفه‌تر است.

چرا که یک شرکت باید کیفیت بسیار عالی و بی‌نظیر برای توجیه قیمت بالایش داشته باشد و یا دلیل قانع‌کننده برای قیمت بالایی که گذاشته است.

اما به طور کل تحت هر شرایطی که به این قضیه نگاه کنیم باز هم قیمت بالا نسبت به سایر برندها موجب از دست دادن مشتریان بسیار زیادی می‌شود.

چرا که بیشتر خریداران تمایل زیادی دارند سراغ محصولات ارزان‌تر در همان رنج کیفیت بروند.

چگونه می‌شود قیمت نهایی محصولات را کمتر کرد؟

خب حالا سوال اصلی اینجاست که چگونه می‌شود قیمت نهایی محصولات را کمتر کرد؟

در واقع کاستن قیمت‌های نهایی محصولات بدون کاهش هزینه‌های سازمانی و مدیریت بهینه‌ی آن غیرممکن و امکان‌ناپذیر است.

برای چنین هدفی باید حتما از یک سیستم حسابداری بسیار پیشرفته‌ای بهره برد که بتواند مدیریت اموری که به آن اشاره کردیم را به نحو احسن انجام دهد.

چرا که استفاده از روش‌های سنتی و قدیمی برای محاسبه چنین اموری به هیچ عنوان نمی‌تواند مناسب و یا کارآمد باشد.

حتی نظریه‌پردازان معروفی هم در حوزه حسابداری بر این باورند که استفاده از روش‌های سنتی در این روش، نه تنها کمک شایانی به مدیران و مسئولین صنایع بزرگ نمی‌کند، بلکه بیشتر آن‌ها را گمراه‌ کرده و موجب پسرفتشان می‌شود.

اطلاعات و داده‌های غلط؟!

چرا که با وجود اطلاعات و داده‌های غلط، بدون شک، کار محاسباتتان هم با اشتباهات زیادی روبه‌رو شده و همین امر هم ضررهای زیادی را برایتان به وجود خواهد آورد.

حالا باید در نظر گرفت که با وجود چنین نقطه ضعف‌های حسابداری، هیچ مجموعه‌ای قادر نخواهد بود در بازار داخلی دوام بیاورد چه برسد به اینکه وارد بازارهای جهانی و بین‌المللی شود!

هوش مصنوعی بسیار قوی نظیر ماژول نرم‌افزاری ترازپویش

متاسفانه بسیاری از مجموعه‌ها برای پوشش این ضعف دست به روش‌های نادرست نظیر پایین آوردن کیفیت و یا کمیت محصولاتش می‌زنند تا بتوانند قیمت‌های پایین‌تری را پیشنهاد کنند.

این کار نه تنها راه‌حل درستی نبوده، بلکه به معنای پاک کردن صورت مسئله است.

چرا که نه تنها موجب پیشرفت نمی‌شود بلکه در درازمدت مشکلات بسیاری را هم به وجود می‌آورد.

این در صورتیست که می‌توان با مدیریت صحیح حسابداری و روش‌های درست نظارت درستی روی قیمت‌ها داشت.

یکی از این روش‌ها حسابداری هزینه‌یابی بر مبنای روش (ABC) است که ما قصد داریم در این مطلب راجع به آن و مزایای استفاده از این روش کاربردی صحبت کنیم.

پس برای اطلاعات بیشتر با ادامه این مطلب همراه باشید.

 مفهوم حسابداری هزینه‌یابی بر مبنای روش (ABC)

در واقع روش ABC به اختصاص دادن هزینه‌ها از منابع به فعالیت‌های سامان و از فعالیت‌های سیستم به اهداف آن مجموعه گفته می‎شود.

حسابداری ABC یکی از مدرن‌ترین روش‌ها برای هزینه‌یابی خدمات و محصولات شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ است.

در کل هدف این روش محاسبه صحیح و دقیق قیمت تمام شده محصولات، حذف فرایندهای بی‌ارزش و اضافی، ارتقا کیفیت فرایند تولید کالا، شناسایی عوامل ارزشمند و تاثیر گذار روی هزینه‌ها و… است.

حسابداری ABC یکی از بهترین روش‌های هزینه‌یابی است، چرا که بر مبنای حذف و یا شناسایی عواملی که روی قیمت تاثیر دارند می‌پردازد.

به عبارت دیگر این روش دقیقا فعالیت‌هایی را حذف می‌کند که هزینه محصول را بدون بالا بردن ارزش افزوده‌اش بیشتر می‌کند.

همان‌طور که می‌دانیم افزایش هزینه بدون ارزش افزوده کالایی کاملا اشتباه است و باید تمام فعالیت‌هایی که منجر به این امر می‌شوند حذف گردند که روش حسابداری ABC به خوبی قادر به انجام این کار است.

مدل‌های رایج حسابداری مبنی بر روش ABC

به طور کلی دو مدل برای این روش حسابداری وجود دارد که می‌توان به مدل‌های ادغامی و مدل اختصاصی اشاره کرد.

در مدل ادغامی که یکی از مدل‌‎های رایج روش ABC است، برای کارهایی نظیر بهبود بودجه‌بندی و فرآیند تجاری کاربرد دارد.

از این مدل معمولا برای اهداف بلند مدت‌تر استفاده می‎شود که بیش از یک سال هستند.

برای موثر واقع‌تر شدن این مدل، مدیران ارشد یک مجموعه باید مشارکت لازم تیمی را در اجرای آن داشته باشند.

یعنی باید راهکارهایی نظیر پایین آوردن ناسازگاری و تعارضات داخلی، تفکیک وظایف دقیق میان کارکنان، تشویق منابع انسانی به مشارکت کاری بیشتر و بهتر و… بکنند.

در مدل دوم یا همان اختصاصی برعکس مدل اول که برای اهداف بلند مدت بیش از یک ساله بود زمان کمتری نیاز است.

در این مدل به نیروی انسانی کمتری نیاز است و تصمیمات مهم هم معمولا در سطوح مدیران سطح پایین‌تر شرکت و یا مجموعه اتخاذ می‌گردند.

مراحل کلی حسابداری هزینه‌یابی بر مبنای روش (ABC)

حسابداری هزینه‌یابی بر مبنای روش (ABC) مانند هر روش دیگری دارای مراحل مختلف است.

مراحلی که تمامی‌شان بسیار مهم بوده از اهمیت ویژه‌ای در بحث محاسبات برخوردارند.

این مراحل به شرح ذیل هستند:

  • شناسایی خروجی‌‎ها: که به منظور رسیدن به نتایج مطلوب‎تر انجام می‎شود.
  • شناسایی موضوعات هزینه: که مربوط به هزینه ‎هایی می‎شود که یک نظام هزینه‎یابی بر مبنای فعالیت‎ هایش برای محاسبات قیمت ‎ها انجام می‎دهد.
  • شناسایی فعالیت‎ های سازمانی: به بررسی فعالیت‎ های گفته می‎شود که در خروجی قیمت‎ ها تاثیرات زیادی دارند.
  • اختصاص منابع و ایجاد مخازن هزینه: در این روش منابع بر مبنای هزینه‎ های غیر مستقیم یا مستقیم به مخازن هزینه ها تخصیص داده می‎شود.
  • اختصاص دادن هزینه فعالیت‎ ها به خروجی‎ ها: بعد از ایجاد مخازن هزینه و تعیین کردن عوامل هزینه ‎ها، قیمت‎ های انباشته شده در مخازن بر مبنای استفاده‌شان از هر فعالیتی، به موضوعات هزینه اختصاص داده می‎شوند.
  • گزارشگیری و تحلیل بهای تمام شده: این روش مرحله نهایی محسوب شده که شامل آنالیز اطلاعات مربوطه به بهای تمام شده حاصل از بهره بردن سیستم هزینه‎یابی بر اساس نتیجه ‎گیری و فعالیت‎ های مربوطه است.

استفاده از ماژول یا یک سیستم هوشمند چه فوایدی دارد؟

ما در بالا به اختصار راجع به حسابداری هزینه‌یابی بر مبنای روش (ABC) توضیح دادیم، اما آیا تا به حال به این فکر کرده‎اید که محاسبات چنین جزئیات زیادی چگونه باید انجام شوند؟

به خاطر اینکه در بالا به ایرادهای استفاده از روش‎های قدیمی و سنتی برای حسابداری هزینه‌یابی بر مبنای روش (ABC) اشاره کردیم.

اینکه همیشه این روش‎های خطاهای زیادی را در برداشتند و همچنین موجب به وجود آمدن ضررهای زیادی برای مجموعه ‎ها و شرکت‎های بزرگ می‎شدند.

اما پس از روی کار آمدن علم و فناوری و امکانات پیشرفته و نرم‎افزارهای هوشمند این خطاها کمتر شده و مدیران سیستم ‎های بزرگ هم با چالش‌‎های کمتری روبه‎رو شدند.

ماژول حسابداری شرکت مهندسی نرم افزار ترازپویش یکی از نمونه‎ هاییست که کاری بسیار زیاد و قدرتمندی دارد.

چرا که قادر است کارهای محاسباتی زیادی را به راحتی و بدون کوچک‌ترین اشتباهی انجام بدهد.

هوش مصنوعی بسیار قوی در ماژول نرم‌افزاری ترازپویش

یکی از این امور حسابداری هزینه‌یابی بر مبنای روش (ABC) است که ماژول نرم ‎افزاری ترازپویش قادر به انجام آن است.

شما با استفاده از یک نرم‎افزار پیشرفته و هوشمند نه تنها ایرادهای درون سازمانی و خطاهای رایجتان را به حداقل خواهید رساند، بلکه باعث خواهید شد قیمت‌گذاری محصولاتتان هم به درستی انجام شده و در نهایت هزینه‎ های معقولانه ‎ای را بتوانید برای محصولاتتان تعریف کنید.

تحت چنین شرایطی است که شما موفق خواهید شد در بازار رقابت همیشه در صدر جدول پر فروش‎ترین‌ها باقی بمانید.

چر که قیمت‎ گذاری‎ هایتان هم به درستی و با دقت کامل تعیین شده که این تنها به کمک نرم‎افزار هوشمندی نظیر ماژول حسابداری ترازپویش امکان‌پذیر است.

به دلیل اینکه تمامی اطلاعات و داده‎ هایی که باید به روش ABC محاسبه شوند حجم بسیار زیادی داشته و نیاز به بهره بردن از یک هوش مصنوعی بسیار قوی نظیر ماژول نرم‌افزاری ترازپویش دارند.

چرا که این ماژول می‎‌تواند در برابر متغیرهای محاسباتی بسیار عالی عمل کرده و دچار اشتباه‎ و یا خطا در بحث محاسبات نشود.

این در حالیست که در گذشته به هیچ عنوان نمی‎شد با روش‎ های سنتی به چنین امکاناتی دست یافت و کار محاسباتی چنین اموری را به درستی انجام داد.

یعنی همیشه در محاسبات ذکر شده اشتباهات و خطاهای بسیار زیادی رخ می‎داد و در نهایت کل مجموعه را با ضررهای جبران ناپذیری روبه‎رو می‎کرد.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر راجع به حسابداری هزینه‌یابی بر مبنای روش (ABC) توضیح بدهیم و در مورد اهمیت آن صحبت کنیم.

چرا که امروزه بسیاری از صنایع و مجموعه ‎های بزرگ با بهره‎مند شدن از چنین روش‎ هایی توانست ه‎اند به موفقیت‎ ها و پیشرفت‎ های روزافزونی دست پیدا کنند.

از این روی پیشنهاد می‎شود از روش درستی برای امور محاسباتی فوق‎الذکر استفاده شود که اشاره کردیم بهترین راه آن استفاده از ماژول‎ های نرم‎ افزاری هوشمند حسابداری است که می‎تواند تمامی امور محاسبات را بدون کوچک‌ترین خطایی انجام داده و بحث فروش و ترقی کل مجموعه‎تان را به طور کلی متحول کند.

چرا که سیستم‎ های هوشمند هرگز خطا نمی‎کنند و قادر هستند داده‎ های بسیار زیاد با جزئیات بیشمار را به راحتی پردازش و محاسبه کنند.

این یکی از ویژگی‎ های بی‌نظیر نرم‎افزارهای حسابداریست که هر مجموعه‎ای به آن نیاز دارد تا بتواند پیشرفت‎ های بیشتری را تجربه کند.

استفاده از ماژول نرم‎افزاری شرکت مهندسی نرم افزار ترازپویش بسیار آسان است، چرا که یک محیط ساده و کاربر پسند دارد.

واحد حسابداری شما می‎تواند با بهره گرفتن از این نرم‎افزار هوشمند و قوی به امکانات بسیار زیادی دست‌یابی داشته باشد که بحث اموری حسابداری‌تان را به طور باورنکردنی تسهیل بخشیده و متحول خواهد کرد.

اگر خواندن این مقاله برایتان مفید واقع شد و مطالب آن برایتان موثر بودند، حتما ما را به سایر دوستان و همکارانتان هم معرفی کنید.

درباره حسابداری هزینه‌یابی بر مبنای روش (ABC) هر سوالی که داشتید می‎توانید آن را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت تیم پشتیبانی ترازپویش به آن‎ها پاسخ بدهد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به روز ترین راهکارهای مدیریت کسب و کار